Inlägg

Klarna får konkurrens på betalningslösningar i e-handeln

Vi har tidigare behandlat just hur höga krav det finns på betalningslösningar idag. Och ny och spännande konkurrens från utlandet kan ge den svenska jätten Klarna ordentligt motstånd.

I dagsläget har Klarna den största och mest använda betalningslösningen i Sverige. Nära 30 procent av alla transaktioner i e-handeln här hemma görs via Klarna. De har tidigare värderats till omkring 3.5 miljarder dollar, och jobbar nu för att få större marknadsandel i Tyskland samt att komma in på den amerikanska marknaden.

Nu får de däremot konkurrens av det amerikanska företaget Stripe, som är i processen av att lansera fullt ut i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Stripe skiljer sig från Klarna i hur deras tjänst är uppbyggd. Klarna erbjuder en tjänst som hanterar e-handlares betalningar i deras eget system, meda Stripe fokuserar på en tjänst som låter företag och e-handlare skapa sina egna betalningslösningar genom bland annat digital infrastruktur.

Huruvida tjänsterna faktiskt konkurrerar är dock inte Stripe helt säkra på.

- Vår industri växer och utvecklar sig väldigt fort och jag kan helt klart se att det kan bli lite förvirring, säger Ludwig Pettersson, creative director  på Stripe till Veckans Affärer. Men vi har olika produktmodeller. Klarna har en innovativ lösning på fakturering för e-handelsföretag. Stripe är en del av infrastrukturen för alla internetbaserade företag, exempelvis Kickstarter. Vi är imponerade av vad Klarna byggt i Norden och ser gärna Klarna integrerat med Stripe i framtiden.

Deras intåg i Sverige är dock ännu bara i inledningsfasen, så vi får se vad det här betyder för svenska betalningslösningar i framtiden.