Inlägg

E-handel - Tema bröllopsresor

Jag har varit intresserad av internet och e-handel sen första gången jag fick tillgång till en uppkopplad dator för runt 20 år sen. Den senare har sett en upp- och nergång som få branscher behövt stå ut med men har äntligen börjat mogna de senaste 5 åren. Ett tecken på att e-handel börjat närma sig sin potential är hur något så intimt som kärlek och romantik får egna tema-sidor på resebolagens hemsidor.

En snabb sökning på “bröllopsresor” leder till temasidan hos ving.se som med så väl design, copywriting och information inspirerar till resor för 2. Men Ving är inte ensam om att marknadsföra sig mot målgruppen i fråga med e-handel som medium, nästan samtliga större researrangörer tar en plats på första sidan i Google-söket.

De har så klart gott sällskap av datingsidorna och gemensamt för båda är möjligheten att kunna sitta hemma i trygghet utan att behöva interagera med någon man inte känner om ämnen man helst håller privat. På samma sätt har butiker för “vuxenleksaker” blivit allt mer populära med relativt explicit marknadsföring men med anonyma leveranser.

Bröllopsresor har också blivit den enda gemensamma nämnaren för att symbolisera kärlek då själva bröllopsritualen varierar kraftigt efter smak och religiös tro. Så det blir snabbt en väldigt stor målgrupp med många önskemål som passar väldigt bra att tillfredsställa genom det flexibla verktyg som e-handel är. Juveleraren Gunnar Fahlström i Stockholm har inte valt att satsa på e-handel trots den växande marknaden. Istället har man satsat på personlig kontakt med sina kunder och erbjuder unika hantverk tillverkade i deras egna guldsmedja. Man kan även lämna in gamla smycken och göra om dessa till nya. Denna service är möjligtvis alldeles för personaliserad för att fungera bra som e-handel.