Inlägg

Bosch firar tillverkningen av 10 miljoner start-stopp system

Pressmeddelande: http://www.bosch-presse.de/presseforum/details.htm?locale=en&txtID=6284

Tio miljoner Bosch start-stop startmotorer sen produktionen började mot slutet av 2007.

Up till 5 procent mindre CO2 och bränslekonsumtion i standard körcykel.

Den tio-miljonte start-stop startmotorn producerad av Bosch's globala tillverkningsnätverk rullade nyligen ut från Bosch's Hildesheimfabrik. Sedan produktionen började 2007 har fler och fler beställningar kommit in för denna bränslesparande teknologi. "Vi har redan nått stadiet där varannan ny bil som tillverkas i västeuropa är utrustad med ett start-stop system. Många modeller har redan start-stopp systemet som standard, och ambitiösa mål för internationella CO2 utsläpp är garanterade att ge ytterliggare fart till den dynamiska marknaden för start-stop system," säger Dr.Ulrich Kirschner, ordförande för divisionen av Bosch startmotorer och generatorer. Anledning för denna enorma framgång är enkel. "Start-stop är ett kostnadseffektivt sätt att kraftigt minska bränsleförbrukning," säger Kirschner. Nästan alla Europeiska biltillverkare integrerar nu Bosch start-stop teknologi – i personbilar, premium sedanbilar, lätta truckar och till och med kraftfulla sportbilar. Interesset i denna bränslesparande teknologi ökar även i USA och Kina.

Enligt "New European Driving Cycle" (NEDC) minskar start-stop systemen bränsleförbrukning och CO2-utsläpp med upp till 5 procent. I innerstadscyceln räknas minskningen upp till 8 procent. I tät innerstadstrafik, speciellt under rusningstid, är de potentialla besparingarna ännu större. Systemet arbetar i bakgrunden, och utvärderar en stor mängd information innan den aktiveras. Till exempel; en batterisensor kontrollerar batteriets laddningsnivå, och stänger bara av motorn när fordonet stannar om en snabb omstart kan garanteras. Ett annat exempel är bilens hyttemperatur. Om den är för låg eller för hög kommer motorn fortsätta att köra tills förarens önskade temperatur är nådd. Slutligen finns det en DC/DC-omvandlare som stabiliserar spänningen i det elektriska systemet under bilens start för att försäkra att radio, navigationssystem eller hands-free telefon fungerar utan några störningar.

Noll konsumtion, även under körning

För att ytterliggare minska förbrukning och utsläpp arbetar Bosch's ingenjörer för att öka motorns avstägningstid. Detta kommer först och främst gälla tiden som fordonet rullar till ett stopp, och år 2016 även under körningsperioder där chauffören inte accellererar. Effektiviteten hos alla säkerhets- och bekvämlighetsfunktioner är fortfarande garanterad, även under längre perioder med avstängd motor. "Beroende på vilken typ av körning det gäller kommer start-stop systemet kunna spara upp till ytterliggare 10 procent bränsle," säger Kirschner.

Ytterliggare YouTubelänkar:

Bosch start-stop system för manuell växel: 
http://bit.ly/19iwI4m

Bosch start-stop system för automatisk växel:
http://bit.ly/1atoKDe

Se också

Inkapslingar, genomföringar och förskruvningar:

http://miltronicsweden.lappgroup.com/produkter/vaara-varumaerken/skintop.html

Dokument:
https://www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/4247/ppr-354.pdf

Material:
http://www.lantzmetall.se/